Sider

søndag den 30. januar 2011

Fik pludselig stor lyst.....

I går da jeg var ude og handle lå denne i køledisken og den måtte bare med hjem.
Jeg elsker rygeost, på et godt stykke brød og med et drys salt.




Desuden bringer rygeosten også minder.
Den minder mig om min tid i Svendborg. Jeg boede i Bagergade, i centrum, tæt på torvet, hvor der hvert år i august er Gammel torvedag. Der bredte sig en duft over byen af friskrøget rygeost - uhm....

Kan du li' rygeost og spiser du den straight - lige fra pakken på brød som mig? Eller på en anden måde?


Jeanette

10 kommentarer:

  1. Ja spiser gerne rygeost. Enten på brød eller rørt til rygeostsalat, med lidt cremefraiche og hakkede radiser og purløg.

    smager også godt sammen med røget filet eller parmaskinke.

    Nu er jeg jo indfødt fynbo, men har konstateret at de fleste af mine kollegaer som er tilflyttet, ikke bryder sig om rygeost.

    Mvh Lotte

    SvarSlet
  2. Først som voksen har jeg lært at sætte pris på rygeost...Men minder vækker osten hos mig..mine forældre opvoksede i Odense, så det var fast kutyme, hvergang vi besøgte farfar, mormor og morfar, så blev der indkøbt rygeost hos ostehandleren på Skibhusvej :D

    SvarSlet
  3. Rygeost på et godt skive rugbrød , lidt agurk og masser af purløg og salt og peber- mums !

    SvarSlet
  4. Jeg tror det er rigtigt, at der er noget med fynboer og rygeost :).
    Det har også en speciel smag, synes jeg, en smag der er lidt svær at beskrive, men bare utrolig god.
    Rygeost-salat versionen har jeg også prøvet - uhm. Og sammen med kødet kunne jeg også forestille mig det var godt, hvis altså man spiser kød, men det gør jeg jo ikke :).
    Har også haft lavet en kartoffelsalat med rygeost, som var rigtig god - måske man skulle finde den opskrift til i aften....

    SvarSlet
  5. uhm ja røgeost har vi rigtig ofte i køleskabet...

    prøv den blandet med røget ørred- radiser -forårsløg lidt creme fraiche og salt og peber på ristet brød eller i vandbakkelser :)

    kh♥fra

    SvarSlet
  6. næh ... ikke noget for mig...
    Men har tagget dig i en lille award - kig på min blog ;0)
    Nyder at kigge forbi her, og se hvad du har gang..
    hilsen Merete

    SvarSlet
  7. Rygeost, uhmm. Om sommeren laver jeg n gerne selv . På denn årstid købere jeg samme mærke som dig.
    Den smager også rigtig pisket let og luftig som dip til saltstænger eller tynde skivet ristet brød - som snack. :)

    SvarSlet
  8. Årh, Marianne, det lyder ikk´ så ringe - det må prøves :)

    Merete, tjekker straks din blog :)

    Som dip, det har jeg slet ikke tænkt på - go´ ide - tak for den :)

    SvarSlet
  9. Rygeost.. det er jo så fynsk som det kan blive.. på kærnefyldt, mørkt rugbrød med salt, peber, tomater og agurker.. Så er jeg en glad, fynsk Q :)

    SvarSlet
  10. Uhmmm rygeost -
    elsker det!

    Det er også rigtigt godt som tilbehør til lidt fed fisk som makrel, laks og ørred.
    Rørt med lidt creme fraiche, hakket rødløg og lidt dild er det helt perfekt som dip til fisken.

    Uhmmm igen...

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...